ODABIR PRIMJERENOG MIRISA U ODNOSU NA ŽELJENI REZULTAT

Pri odluci o primjeni aroma marketinga u prodajnom prostoru, sam odabir mirisa jedan je od ključnih faktora o kojima će ovisiti rezultat kampanje. Miris mora biti prilagođen prostoru i namjeni, ali i ciljanoj skupini potrošača na koju želimo utjecati.

Mirise možemo podijeliti na više kategorija:

  • Prema tipu mirisa
    •  cvjetni, voćni, drveni, zeleni, vodeni, orijentalni, gourmet, sezonski, mirisi po mjeri
  • Miris prema godišnjem dobu
    • Proljeće, ljeto, jesen zima
  • Miris prema tipu prostora
    • retail, hotel
  • Odabir mirisa prema branšama i kategorijama mirisa

Primjeri navedeni na temelju autorovog iskustva:

Prodavaonica muških odjela treba odabrati note iz kategorije drvenih mirisa, obzirom da su 80% kupaca muškarci. Miris cvjetnih nota u ovom slučaju bio bi loš izbor, te bi izazvao kontraefekt od željenog – većina kupaca se ne bi osjećala ugodno.

Hotel uz more će odabrati miris zelenih nota s notama lokalnog bilja kako bi se stvorila opuštajuća atmosfera. Hotel na kontinentu odabrat će miris sa više cvjetnih ili orijentalnih nota, ovisno o tome da li se radi o hotelu sa 4 ili 5 zvjezdica.

Gourmet mirisi u koji spadaju mirisi hrane poput mirisa kruha, kave ili čokolade, koriste se u trgovinama prehranom gdje želimo potaknuti prodaju određene kategorije proizvoda, npr. miris čokoladnih keksa na ulazu u trgovinu „navodit“ će nas da kupimo nešto za pojest, bilo to čokolada ili pecivo. Informacija koju mi nesvjesno kreiramo kad osjetimo takav miris je „gladan sam i moram nešto pojest“.

Zanimljivo je da se kategorija gourmet mirisa preporuča koristiti u salonima namještaja ili prodavaonicama s tehničkim robom za kućanstvo kako bi se stvorila atmosfera u kojoj će se kupci osjećati kao kod kuće i biti opušteniji i podložniji donošenju odluke o kupnji.

Skupina Belgijskih znanstvenika provela je istraživanje o utjecaju mirisa čokolade u knjižarama. Istraživanje se provodilo na 2 lokacije, u trajanju od 10 dana. Zaključak je da je vjerojatnost uspostavljanja komunikacije s prodavačem čak 3 puta veća, te da se za vrijeme ispuštanja mirisa više prodaju knjige o hrani i piću te ljubavni romani. Tijekom eksperimenta, prodaja je porasla 40% za navedene kategorije knjiga, te 22% u ostalim kategorijama. Žene su bile sklonije od muškaraca provesti više vremena u knjižari.

Za poslovne zgrade i banke preporučaju se mirisi citrusnih nota. Oni podižu energiju i koncentraciju i osvježavaju prostor.

U stresnim okruženjima kao sto su čekaonica u zračnoj luci ili npr. stomatološka ordinacija, cilj je stvoriti opuštajuću i ugodnu atmosferu. To se može postići umirujućim mirisom lavande ili kamilice.

Navedenim primjerima zaključujemo da je odabir mirisa izrazito važan jer upravo o dobro pogođenom mirisu ovisi uspješnost kampanje.