MOGUĆNOSTI PRIMJENE I REZULTATI

Obzirom na razvoj tehnologije, za mogućnosti primjene aroma marketinga možemo reći da su gotovo neograničene. Miris postaje dio identiteta branda, mirisni potpis tvrtke.

Mirisati može gotovo sve što klijent zamisli, od prodavaonice do npr. ulice na kojoj se održava modna revija. Tehnologija koja se koristi za implementaciju mirisa prilagođava se potrebama klijenta. Također, ono što je najzanimljivije – izbor samih mirisa/mirisnih nota je vrlo širok. Važno je napomenuti da su danas sastavi mirisa koji se koriste u profesionalnim sustavima za ambijentalni miris usklađeni sa propisima EU koji definiraju koje supstance smiju biti u sastavu mirisa. Bitno je spomenuti i posebnu kategoriju „gourmet“ mirisa koji su razvijeni do te mjere da ih se može implementirati u prostor gdje se nalazi hrana.

Kad kažemo da može mirisati gotovo sve, mislimo na to da gotovo da ne postoji mjesto gdje ne možemo pomoću mirisa utjecati na ponašanje/reakcije potrošača, te ćemo navesti nekoliko primjera provedenih kampanji sa mjerljivim rezultatima:

  • Prodavaonice obuće branda Nike – istraživanja su pokazala da su kupci spremni realizirati kupovinu 80% više, u odnosu na prodavaonicu u kojoj nema mirisa
  • Benzinske postaje – miris kave na ulazu u postaju gdje se prodaje kava za van, povećao je potrošnju iste za 300%
  • Supermarket u SAD-u – gourmet miris kruha u prodavaonici rezultirao je povećanjem prodaje pekarskih proizvoda za 300%

Jedna od najpoznatijih kampanji aroma marketinga je ona tvrtke Dunkin’ Donuts koja je provedena 2012.godine u Južnoj Koreji. Radio reklama kombinirana je s mirisom, tako da su u autobuse postavljeni difuzori koji su ispuštali miris kave kad je na radiju bila reklama. Posjete njihovim restoranima povećane su za 16%, prodaja za 29%.

Fizičke reakcije na miris

Prema istraživanjima, osjet mirisa ne samo da utječe na doživljaj samog proizvoda ili marke proizvoda. Utječe i na percepciju potrošača o vremenu, veličini i kvaliteti proizvoda ili prodajnog prostora. Mirisom se privlači pažnja kupca i poziva ih se da uđu u prostor. Oblikuje se atmosfera koja će potaknuti potrošače na kupovinu. Miris ostaje u memoriji svakog potrošača i postaje uspomena i asocijacija na prodajno mjesto.

Podražaji osjetila mirisa kod čovjeka prouzročit reakcije:

  • Sjećanje na prethodne događaje (npr. boravak u hotelu, putovanje…)
  • Novo, imaginarno iskustvo kao reakcija na senzorni podražaj

Svaka osoba na podražaj mirisa reagirat će drugačije, ovisno o njegovoj percepciji mirisa. Isti miris kod dvije osobe izazvat će potpuno različite reakcije. Kod jedne osobe ugodu, kod druge osjećaj nelagode. Percepcija je subjektivna. Stoga, kako bi stimulacijom osjeta mirisa kod potrošača izazvali reakciju koju želimo. Potrebno je prethodno dobro proučiti našu ciljanu skupinu, kako bi mogli odabrati miris koji će nas odvesti do željenog rezultata.

Psihofizičar Fehner koji je utemeljio koncept JND (Just Noticeable Difference) tj. koncept minimalno primjetnih razlika. Sugerira da je poželjno koristiti stimulanse kada se želi izbjeći negativna reakcija kupaca radi malog povećanja cijena ili odstupanja od uobičajene kvalitete proizvoda, promjene dizajna ili količine pakiranja.